Helsestasjonsbarometeret 2021 - hva mener egentlig innbyggerne?
Vi har spurt mange av landets gravide, småbarnsforeldre og helsestasjoner; hvordan fungerer tjenesten? Hva kan gjøres bedre? Les hovedlinjene fra funnene fra Helsestasjonsbarometeret 2021 her.
Helsestasjonsbarometeret gir en viktig pekepinn på hvordan svangerskapsomsorgen og helsestasjonstjenesten 0-5 år fungerer i Norge. 1011 gravide og nyblivende foreldre har svart på ulike spørsmål, det samme har 35 helsestasjoner.
FORNØYDE INNBYGGERE
- Jeg har opplevd god oppfølgning og kommunikasjon med jordmor. Føler jeg blir tatt på alvor og hørt, sier en av respondentene.
Denne respondenten er ikke alene om å føle at helsestasjonene har levert en god tjeneste til tross for en krevende hverdag i en pandemi. 8 av 10 sier de er fornøyd eller svært fornøyd med oppfølgingen på helsestasjonene under pandemien.
På spørsmål til innbyggerne om de føler helsestasjonene har nok tid og ressurser, så svarer 77% forteller at de i stor grad opplever at helsestasjonen har tid og ressurser til å gi den oppfølgingen en ønsker seg.
INGEN KULTUR FOR TILBAKEMELDINGER
Skal en forbedre tjenestetilbudet til innbyggerne ytterligere, så er det essensielt å ha god innsikt i hva behovene er hos målgruppen for tjenestene. Eller så risikerer en at en påtar seg oppgaver en ikke trenger å gjøre, med høy risiko for å bruke ressursene feil eller at de blir utslitte. Hvis innbyggerne kan øke helsekompetansen og få en enklere hverdag gjennom eksempelvis å lese om et tema i retningslinjen hos Helseoversikt, så kan helsestasjonen fokusere på andre ting som er viktigere for den enkelte i det fysiske møte. Å forstå dette mulighetsrommet og samspillet mellom helsestasjonene og det som skjer digitalt, er spesielt viktig i den digitale tidsalder vi lever i. Hvis ikke dette er godt skrudd sammen, så er det stor risiko å bare rope på flere ansatte, når kanskje tjenesten kan bli enda bedre ved å fokusere mer på andre aktiviteter som gir mest verdi for innbyggerne.
Det er i så måte trist å se resultatene fra årets Helsestasjonsbarometer. 97% av gravide og nyblivende foreldre sier de aldri har fått muligheten til å gi tilbakemelding på tjenesten. Er ikke det fasiten på å skape en helsetjeneste på helsepersonell sine premisser, og ikke brukerne av tjenesten?
Det kan være ulike kilder til å skaffe tilstrekkelig innsikt til å forstå innbyggernes behov, enten bruke kvantitative (data) eller kvalitative kilder (eks. spørreundersøkelser). Helseoversikt hjelper i dag kommuner med å få kontroll på dette, noe vi mener er essensielt for å bruke ressursene på en mest hensiktsmessig måte. Å forstå hvordan det digitale kan hjelpe helsestasjonene til en enda bedre tjeneste, samt løpende endre seg i takt med brukernes behov, er vi sikre på er alfa omega for å skape fremtidens tjenestetilbud.
FÅ BRUKER KOMMUNENS NETTSIDE
En vet fra andre undersøkelser at opptil 80% av de som blir sagt i en fysisk helsestasjonen, glemmes av mottakeren i etterkant. Derfor er trygge og enkle informasjonskilder før og etter konsultasjoner hos lege, sykehus eller helsestasjonen, viktig for helsekompetansen. En må også være effektivt tilgjengelig der innbyggeren er - og for gravide og småbarnsforeldre er dette digitalt. Vi ser at Helseoversikt bringer umiddelbart verdi for norske kommuner ved å gi deres gravide og småbarnsforeldre innbyggere enkel tilgang til trygg informasjon.
I mange kommuner ser vi at det jobbes mye med å nå ut til innbyggerne i denne fasen. Noen bruker tid på å være tilstede på Facebook eller andre sosiale medier. Kanaler som er ment som underholdning, og er ikke ideelle for å øke helsekompetansen. Noen gir fortsatt ut informasjon på papir. Heldigvis har flere og flere gått bort i fra dette, som er gode prioriteringer når en vet at tilnærmet alle i denne målgruppen foretrekker informasjonen digitalt fremfor på papir. Det som er mest utbredt for kommunene, er å tilby og vedlikeholde helseråd på kommunens nettsider.
Vi er overrasket at kommunene setter av tid og ressurser til å gjøre denne krevende jobben. I undersøkelsen sier nesten 90% av helsestasjonene selv at de tror innbyggerne er et par ganger i måneden eller sjeldnere inne for å finne helseråd der. Og når vi spør innbyggerne så stemmer dette; 8 av 10 av gravide og småbarnsforeldre går aldri eller nesten aldri til kommunens nettside.
Her brukes det altså tid på noe verken de selv tror gir stor nytte og som bekreftes av innbyggerne deres. Dette kan oppleves som et lite paradoks for optimal ressursutnyttelse på helsestasjonene. Fra andre undersøkelser rapporteres det å være en stor underdekning av ressurser i svangerskapsomsorgen og helsestasjonstjenesten. Er man sikre nok på at en fokuserer bare på de riktige tingene?
BABYBOOM ETTER COVID-19?
Tallene fra SSB for 1. kvartal 2021 viser indikasjoner på at Covid-19 kan ha medført en økning i antall fødseler. Fasiten for hele pandemien må en vente på, men i hvert fall i dette kvartalet viser tallene en økning. Medier har allerede spekulert i om det er babyboom som følge av pandemien.
I undersøkelsen spurte vi innbyggerne om de kjente noen som har utsatt fødsel som følge av pandemien. 12% svarte at de kjente noen som hadde utsatt svangerskapet som følge av Covid-19.
Gitt det er en økning fra før, samt at det i tillegg er så mange som har utsatt å bli gravid, så kan en i så fall forvente seg en stor babyboom etter Covid-19. Er det de store kullene på 1990-tallet vi ser konsekvensene av her? Tiden vil vise…
OPPSUMMERT
Helsestasjonsbarometeret 2021 viser at helsestasjonene leverer et tjenestetilbud som majoriteten er fornøyd med. Nærmere analyser viser ingen signifikante forskjeller i om innbyggerne er mer eller mindre fornøyd i større vs. mindre kommuner. Svarene indikerer at det kan være uheldig møte med en jordmor eller helsesykepleier som er årsaken til at en misfornøyd, snarere enn strukturelle forhold i tilbudet fra kommunen.
Så selv om det siste året har vært krevende med en pågående pandemi, så leverer helsestasjoner i Norge jevnt over et godt tilbud de gangene innbyggerne er på helsestasjonen. Når det kommer til hovedparten av tiden i denne livsfasen, all den tiden når en ikke er på helsestasjonen, så er det definitivt mer varierende hvordan en lykkes med en trygg og enkel oppfølging.
Rapporten gir videre tydelige indikasjoner på hva som er forbedringsområder. Helseoversikt tar naturligvis disse videre i sitt arbeid med å hjelpe til med å forbedre svangerskapsomsorgen og helsestasjonstjenesten i Norge, og deler gladelig med andre som ønsker å gi landets gravide og småbarnsforeldre en tryggere og enklere hverdag.
Vi har ikke oppsummert alle funnene i denne teksten. Er du interessert i hele rapporten eller ønsker å diskutere funnene med oss i Helseoversikt? Eller få et innblikk i hva innbyggerne i din kommune svarte? Ta kontakt med oss her!
Helsestasjonsbarometeret er en årlig undersøkelse gjennomført av Helseoversikt. Målet er å kartlegge hvordan svangerskapsomsorgen og helsestasjonstjenesten fungerer i Norge - både sett fra helsestasjonens perspektiv og ikke minst sett gjennom de viktigste øynene; innbyggerne.