Plutselig ble det digitale så mye mer viktig
Helseoversikt er glade for at vi bidrar i den viktige dugnaden for å begrense smittespredningen av Covid-19. Fysiske møtepunkter har blitt vanskeligere, usikkerheten og informasjonsbehovet større, og digitale løsninger er viktigere enn noen gang. Formelen for å kunne levere en tilfredsstillende innbyggertjeneste har endret seg for norske kommuner.
Gravide og småbarnsforeldre har allerede lenge etterspurt bedre digitale tjenester. 9 av 10 ønsker ikke papirbrosjyrer med helseråd fra helsestasjonen. Ingen ønsker å sitte lenge i kø for å få svar på enkle helseråd fra lege, jordmor eller helsesykepleier, eller klikke seg rundt for å finne råd på kommunens nettsider, når Google er alltid så lett tilgjengelig. Som noen eksempler.
Gravide og småbarnsforeldre vil ha tjenester som er tilgjengelig der de er - når de trenger det. Fysisk når det trengs, og digitalt når det er bedre egnet.
For å få til det så tror vi i Helseoversikt på at den beste helsetjenesten blir til når en oppnår den riktige balansen mellom et fysisk og digitalt tjenestetilbud. Det fysiske og digitale må henge sammen. Trygghet i å møte kompetente mennesker fysisk og bli møtt med varme i den situasjonen og bekymringen man står i. Trygghet i øyeblikkelig digital tilgang til enkle helseråd og verktøy i hverdagen for egenomsorg. Det digitale erstatter ikke det fysiske, det understøtter og supplerer. Dette samspillet tror vi vil skape det mest effektive og beste tjenestetilbudet til innbyggerne. I dag under en pandemi. Og i fremtiden når hverdagen normaliseres igjen. Her skjer det en rask utvikling, og mulighetsrommet er stort for de som møter innbyggerne med en slik tilnærming.
Ta valg nå som gir flest muligheter på sikt
Nå som det er flere restriksjoner i forbindelse med Covid-19, snakker vi med mange helsestasjoner som opplever det utfordrende å finne den retta balansen i formelen. Den fysiske delen har «over natten» blitt vanskeligere. Den digitale delen har blitt viktigere. En må tenke nytt. En må tenke annerledes.
Valgene en gjør nå bør ta innover seg at formelen kan se annerledes ut enn den gjorde før pandemien den dagen alle restriksjoner er borte, og hverdagen blir normal igjen. Både fordi innbyggerne vil ha nye forventninger til digital tilstedeværelse. Men også fordi kommunene har muligheten til å benytte denne perioden til å se at det digitale kan bidra til å skape en mer effektiv tjeneste som har bedre kvalitet enn tidligere. Læringskurven er bratt når en må kaste seg ut i mye nytt.
Det vil være smart å spørre seg, selv om en må ta raske beslutninger som følge av pandemien; hva vil være de tryggeste og enkleste digitale hjelpemidlene for gravide og småbarnsforeldre inn i fremtiden? Eks. i valg av verktøy for videosamtaler. Kanskje svaret ikke er det det verktøyet kommunen bruker for videosamtaler internt. Eller hvordan en bruker sosiale medier til å formidle viktig og riktig informasjon, hvor man kaster seg ut i en oppmerksomhetskrig med alle andre aktører.
Hva kan Helseoversikt hjelpe til med?
Helseoversikt jobber i dag med mange kommuner i Norge for å finne den rette balansen mellom det fysiske og digitale. Dette vil aldri være en statisk formel, den endrer seg over tid og det kan også være lokale variasjoner. Noen steder egner det seg kun med digitale kurs som følge av avstander og ressurser. Andre steder er en kombinasjon mer formålstjenlig, hvor det digitale fungerer som en forberedelse til det fysiske. Som et eksempel.
Vår app Helseoversikt er utgangspunktet for å sikre den beste helsetjenesten for gravide og småbarnsforeldre. Her kan vi gjøre lokale tilpasninger og sikre at innbyggerne som bruker den får det beste fra den fysiske og digitale verden. På den måten oppnår vi vårt felles mål. Den beste helsetjenesten for gravide og småbarnsforeldre i Norge. Trygt, enkelt og relevant.
Ikke Helseoversikt-kommune enda? Trykk her for å lese mer. Det er veldig raskt å komme i gang. Ingen kostnader eller avtaler. Vi etterstreber å utvikle oss i et raskt tempo i tett dialog med kommuner, og viktigst av alt brukerne av tjenesten.